18 okt - ahad
kuliah Subuh
Ybhg Ustaz Mat Zaki
Kitab Ehwal Kematian Dan Urusan akhirat
Diriwayatkan oleh Abu Sa’id RA, bahawa Rasulullah SAW bersabda:
Maksudnya: adapun penduduk neraka yang sememangnya mereka penghuninya, maka mereka tidak akan mati di dalamnya dan tidak juga hidup (beristirehat daripadai siksa neraka). Tetapi ada manusia yang akan diazab dengan api kerana dosa-dosa mereka atau kesalahan mereka, mereka akan dibunuh sehingga mereka bagaikan menjadi arang, hingga diizinkan kepada mereka syafaat. Kemudian (arang-arang) itu dibawa secara lambakan dan dilemparkan di sungai-sungai syurga, lalu dikatakan “wahai Ahli syurga, curahkan air kepadanya dan ia akan menjadi benih yang dihanyutkan arus”
Imam al-Nawawi menukilkan pandangan ulama’ yang menerangkan maksud penduduk neraka yang sememangnya penghuni neraka, ialah golongan kuffar yang tidak akan keluar selamanya daripada neraka. Lihat Fatwa al-Nawawi:104
____________________________________________________________________________
17 Oct - Sabtu
kuliah Subuh
Ybhg Ust.Mejar Zulkeple (Kitab Hadis 40)
Ayat yg Membuat Nabi Menangis
Dari Ibnu Mas’ud radhiyallahu ‘anhu, ia berkata,
“Nabi shallallahu ‘alaihi wa sallam berkata kepadaku,
“Bacalah Al Qur’an untukku.”Maka aku menjawab, “Wahai Rasulullah, bagaimana aku membacakan Al Qur’an untukmu, bukankah Al Qur’an diturunkan kepadamu?”
Nabi SAW bersabda, “Aku suka mendengarnya dari selainku.”Lalu aku membacakan untuknya surat An Nisaa’ hingga sampai pada ayat (yang artinya), “Maka bagaimanakah (halnya orang kafir nanti), apabila Kami mndatangkn seseorang saksi (rasul) dari tiap-tiap umat dan Kami mendatangkan kamu (Muhammad) sebagai saksi atas mereka itu (sebagai umatmu)” (QS. An Nisa’: 41).
Beliau berkata, “Cukup.”Maka aku menoleh kepada beliau, ternyata ke2 mata beliau dlm keadaan bercucur air mata.” (HR. B
_________________________________________________________________________________
Intisari Kuliah magrib
Ustaz Halmy Runa
16 oct 2020
Dalam sebuah hadis yang diriwayatkan daripada Abu Hurairah R.A, bahawa Rasulullah SAW telah bersabda:
إِذَا مَاتَ الإِنْسَانُ انْقَطَعَ عَنْهُ عَمَلُهُ إِلاَّ مِنْ ثَلاَثَةٍ إِلاَّ مِنْ صَدَقَةٍ جَارِيَةٍ أَوْ عِلْمٍ يُنْتَفَعُ بِهِ أَوْ وَلَدٍ صَالِحٍ يَدْعُو لَهُ
Maksudnya: “Apabila mati seorang manusia, terputuslah daripadanya amalannya kecuali tiga perkara: Sedekah jariah atau ilmu yang dimanfaatkan dengannya atau anak yang soleh yang mendoakan baginya."
Riwayat Muslim (1631), al-Nasa’i (3651), al-Tirmizi (1376) dan Abu Daud (2880)
Imam Nawawi dalam menjelaskan hadith ini menyebut: Ulama berkata, makna hadith ini adalah bahawa amalan si mati akan terputus dengan sebab kematiannya dan terputus juga pembaharuan pahala baginya kecuali dengan tiga amalan ini. Ini kerana ia menjadi penyebabnya. Anak yang soleh daripada usahanya. Manakala ilmu yang ditinggalkannya adalah dengan sebab pengajaran atau karangannya. Begitu juga sedekah jariyah iaitu wakaf.
Dalam hadith ini juga terdapat galakan supaya berkahwin untuk mendapat anak yang soleh. Pada hadis ini juga menunjukkan sahnya asal wakaf dan besar pahalanya. Di samping itu, diterangkan kelebihan ilmu serta galakan untuk memperbanyakkannnya. Begitu juga menggalakkan untuk mewariskan ilmu dengan cara pengajaran dan karya serta penerangan. (Lihat al-Minhaj fi Syarh Sahih Muslim ibn al-Hajjaj, 11/85)
_______________________________________________________________________________
#JOM.KE.MASJID
“Sesiapa yg pergi & balik dari masjid, maka Allah akan menyediakn baginya tempat di syurga setiap kali dia pergi & balik.” Riwayat Muslim (1556)
Sesiapa yg bersuci di rumahnya kmudian berjalan menuju ke salah satu dari rumah-rumah Allah (masjid) untuk menunaikn solat yg telah difardukn oleh Allah, maka kedua-dua langkahan kakinya itu salah satunya mnghapuskn dosa & yg lain mngangkat darjat.” Riwayat Muslim (1553)
“Sesungguhnya aku bertekad supaya solat didirikn kemudian aku akan pergi kpd setiap rumah seseorang yg tidak hadir solat berjemaah lalu akan aku perintahkn agar dibakar rumah mereka.” Riwayat Al-Bukhari (2420)
Siapa yg mendengar azan akan tetapi tidak menyahutnya (pergi solat di masjid) tanpa uzur maka tiada solat baginya.” Riwayat Ibn Abi Syaibah (3486) di dalam Al-Musannaf
________________________________________________________________________________
Kelebihan Membaca Surah Al Kahfi Hari Jumaat Menurut Hadis
Abu Sa’id al-Khudri radhiyallahu ‘anhu, Rasulullah bersabda,
“Barangsiapa membaca surat Al-Kahfi pada hari Jum’at, maka akan dipancarkan cahaya untuknya di antara dua Jum’at.” (HR. Al-Hakim: 2/368 dan Al-Baihaqi: 3/249.
Ibnu Hajar merumuskan hadits ini dalam Takhrij al-Adzkar, “Hadis hasan.” Beliau menyatakan bahwa hadis ini adalah hadis paling kuat tentang surat Al-Kahfi. Syaikh Al-Albani menshahihkannya dalam Shahih al-Jami’, no. 6470)
___________________________________________________________________________
14 Okt Rabu
Kuliah Maghrib
Ybhg Ustaz Shamsul Bahari
Tajwid Dan Talaqi AlQuran
DOA SEBELUM MEMBACA AL-QURAN
ALLOHUMMA NAWWIR BIKITABIKA BASHORII
ya Alloh terangilah pengelihatanku dengan/sebab kitabMu
WA ATHLIQ BIHI LISAANII
dan ucapkannlah lisanku dengan/sebab kitabMu
WASYRO_H BIHI SHODRII
dan lapangkanlah dada dengan/sebab kitabMu
WASTA'MIL BIHI JASADII
dan gerakkanlah jasadku dengan/sebab kitabMu
BI_HAULIKA WAQUWWATIKA
dengan daya dan kekuatanMu
FAINNAHUU LAA_HAULA WALAA QUWWATA ILLAA BIKA
maka sesungguhnya tidak ada daya dan
kekuatan kecuali sebab daya/kekuatanMu
YA ARHAMAR RAHIMIN
(wahai Tuhan Yang Maha Penyayang)
lihat kitab حق التلاوة / HAQQU ATTILAAWAH
karya Husainy Syeikh ‘Utsman hal.169
________________________________________________________________________________
13 okt - Selasa
Kuliah Maghrib
Ybhg Ust.Muhammad AKhushairi Hamthan
Mudir Madrasah Az-Zein Lissuluk Ilallah
Kitab Nilai Masa Disisi Ulamak
Surah AlMunafiquun. Ayat 011.
Dan (ingatlah), Allah tidak sekali-kali akan melambatkan KEMATIAN seseorang (atau sesuatu yang bernyawa) apabila sampai ajalnya dan Allah Amat Mendalam PengetahuanNya mengenai segala yang kamu kerjakan
Imam al-Khatib al-Baghdadi ada menukilkan satu kata-kata yang pernah diucapkan oleh Abu Abdullah Ahmad bin Ayyub:
Maksudnya: “Peliharalah keutamaan ruku’mu pada waktu lapang, disebabkan KEMATIAN boleh datang kepada kamu secara tiba-tiba, betapa ramai orang yang sihat dan tidak sakit, dirinya boleh pergi dalam keadaan yang sihat secara tiba-tiba.” [Lihat: Iqtidha’ al-‘Ilm al-‘Amal, 106]