Kuliah Agama , 22 Ogos - 30 Ogos 2020

 





26 Ogos Rabu

Kuliah Maghrib

Ybhg Ustaz Shamsul Bahri Mahmud

Tajwid & Talaqi AlQuran

Daripada Uthman RA, daripada Nabi SAW bersabda: "Orang yang paling baik di antara kamu adalah seseorang yang belajar al-Qur’an dan mengajarkannya."  (Hadith riwayat al-Bukhari, No. 5027, Abu Dawud, No. 1452, at-Tirmizi, No.2907)

 

Pengajaran hadith :

 Al-Qur’an adalah firman Allah SWT yang merupakan mukjizat yang diturunkan kepada Nabi Muhammad SAW, yang tertulis di dalam mushaf, dinukil daripadanya secara mutawatir dan diberikan ganjaran pahala beribadah apabila membacanya.


Kitab Fathul Bari Syarh Sahih al-Bukhari Li Ibn Hajar al-Asqolani


👇👇👇👇👇👇👇👇       

WhatsApp group Kuliah & Xtvt Masjid: https://chat.whatsapp.com/Cq4ITHBWBz42WBxD3Aekn6

____________________________________________________________________________




25 Ogos / 6 Muharam 1442H

Kuliah Maghrib

Ybhg Ustaz Muhammad Syafiq

Kitab Aqidatul Awam

Aqidah Al-Awwam, yang berarti aqidah untuk orang-orang awam, kitab ini diperuntukkan bagi umat Islam dalam mengenal ke-tauhid-an, khususnya tingkat permulaan (dasar). Karena itu, isi dari kitab ini sangat perlu & penting untuk diketahui setiap umat Islam. Terlebih bagi mereka yang baru pertama mengenal Islam. 

Nazham 'Aqidah Al-Awwam ini berisi tentang sifat-sifat wajib dan mustahil bagi Allah, sifat wajib & mustahil bagi Rasul, nama-nama Nabi & Rasul, nama-nama Malaikat & tugas-tugasnya. Selain itu, didalamnya juga dibahas tentang pentingnya mengenal nama-nama keluarga & keturunan Nabi Muhammad SAW dan perjalanan hidup beliau dalam membawa ajaran Islam. Di sebagian masyarakat, materi dari nazam 'Aqidah Al-Awwam ini dikenal dengan sebutan SIFAT 20.


👇👇👇👇👇👇👇👇       

WhatsApp group Kuliah & Xtvt Masjid: https://chat.whatsapp.com/Cq4ITHBWBz42WBxD3Aekn6

____________________________________________________________________________



24 Ogos / 5 Muharam 1442H

Kuliah Maghrib

Ybhg Ustaz Mejar Rudin

Kitab Wasiat-Wasiat Rasululllah Saw

Daripada Anas bin Malik RA, bahawa Nabi SAW bersabda:

 Maksudnya: “Tidak akan berlaku Kiamat sehingga waktu terasa begitu pantas, maka setahun dirasakan seperti sebulan, sebulan dirasakan seperti seminggu, seminggu dirasakan seperti sehari, sehari dirasakan seperti satu jam dan satu jam dirasakan seperti satu sambaran api.” [Riwayat al-Tirmizi (2332)][Hadith ini dinilai sahih oleh Imam Ibn Hibban di dalam sahihnya]

 Imam al-Nawawi mengikut pandangan ‘Iyadh dan selain daripadanya yang berpandangan maksud masa berlalu dengan pantas adalah disebabkan hilangnya keberkatan masa dan dalam sehari dia melakukan sesuatu yang bermanfaat kadarnya sama seperti satu jam sahaja dia melakukan perkara tersebut. [Lihat: Fath al-Bari, 13/17]


👇👇👇👇👇👇👇👇       

WhatsApp group Kuliah & Xtvt Masjid:

https://chat.whatsapp.com/Cq4ITHBWBz42WBxD3Aekn6