Kebaikan dan Hisab.

 


Pengajaran Hadis:

1.  Orang yang melakukan kebaikan walaupun kecil tetap akan dihisab dan diberikan ganjaran oleh Allah SWT.

2.  Antara kebaikan yang digalakkan ialah memberikan pinjaman atau memberi hutang kepada orang yang memerlukan.

3.  Memberi hutang adalah amalan yang mulia bertujuan untuk meringankan bebanan orang yang dalam kesusahan dan kesempitan hidup. Rasulullah ﷺ bersabda:

"Sesiapa yang menghilangkan atau melapangkan suatu kesusahan seorang mukmin di dunia, maka Allah akan menghilangkan atau melapangkan suatu kesusahan di antara kesusahan-kesusahannya pada Hari Kiamat. Sesiapa yang memberikan kemudahan atas orang yang dalam kesulitan, maka Allah akan memberinya kemudahan di dunia dan akhirat." (HR Muslim, Abu Daud dan Tirmidzi).

4.  Bagi peminjam yang bermasalah untuk membayar mengikut tempoh, alangkah baiknya si pemberi hutang dengan rela hati memberikan tempoh penangguhan. Semoga dengan sifat tersebut akan memberikan kelapangan kepadanya apabila bertemu dengan Allah SWT kelak 

5.  Amalan berhutang tanpa keperluan yang mendesak adalah tidak digalakkan.

6.  Membayar segera hutang adalah suatu tuntutan untuk mengelakkan segala amal baik seseorang tergantung.

عَنْ أَبِي هُرَيْرَةَ قَالَ قَالَ رَسُولُ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ نَفْسُ الْمُؤْمِنِ مُعَلَّقَةٌ بِدَيْنِهِ حَتَّى يُقْضَى عَنْهُ


Daripada Abu Hurairah RA dia berkata, "Rasulullah ﷺ bersabda: "Jiwa seorang mukmin itu bergantung dengan hutangnya hingga dijelaskan." (HR Tirmidzi No. 999, Status: Hadis Sahih)


#stopcovid19

#kitajagakita

#staysafe