Kelas Agama 2 November 2020 - 8 November 2020



8 Nov - Ahad

Kuliah Subuh

Ybhg Ustaz Hj Suhaimi

Tafsir AlQuran

Firman Allah S.W.T:

Maksudnya: Kamu telah dilalaikan (daripada mengerjakan amal bakti) oleh perbuatan berlumba-lumba untuk mendapat dengan sebanyak-banyaknya (harta benda, anak-pinak, pangkat dan pengaruh). Sehingga kamu masuk kubur. Jangan sekali-kali (bersikap demikian)! Kamu akan mengetahui kelak (akibatnya yg buruk semasa hendak mati) Surah al-Takathur (1-3)

Dalam ayat ini, Allah S.W.T melarang hambaNya daripada sikap bermegah-megahan ataupun berbangga-bangga dengan harta & keturunan. Sibuk dengan hal tersebut sehingga melalaikn & memalingkan diri dari beribadah kpd Allah S.W.T & beramal untuk akhirat. Lihat: Tafsir al-Munir; 30/384

______________________________________________________________________________

7 Nov - Sabtu

Kuliah Subuh

Ybhg Ustaz Mejar Zulkeple

Kitab Hadis 40

Hadis 34

Peristiwa Tiupan Sangkakala

Tiupan sangkakala ini telah dinyatakan di dlm al-Quran melalui firman Allah SWT:

Maksudnya: Dan (ingatkanlah) hari di tiup sangkakala, lalu terkejutlah - gerun gementar - makhluk² yg ada di langit & yg ada di bumi, kecuali mereka yang dikehendaki Allah; & kesemuanya akan dtg kepadaNya dgn keadaan tunduk patuh.

Surah al-Naml (87)

Al-Maraghi berkata: “Wahai Rasul, ingatkanlah kpd mereka keadaan yg amat mengerikn ketika sangkakala ditiup. Saat itu, semua makhluk yg ada di langit & di bumi berada dalam ketakutan melihat hari kebangkitan & hari dikumpulkn seluruh makhluk kecuali orang yg mempunyai hati yang teguh terhadap Allah SWT.” (Lihat Tafsir al-Maraghi, 4/5085)

________________________________________________________________________________

6 Nov - Jumaat

Kuliah Maghrib

Ybhg Ustaz Mohd Shukri Shamsudin

Kitab Al-Azkar

Nabi Muhammad S.A.W. bersabda Maksudnya: Solat 5 waktu, dari (solat) Jumaat ke (solat) Jumaat yg lain & dari (puasa) Ramadhan ke (puasa) Ramadhan yg lain adalah penghapus dosa² kecil di antara waktu² tersebut selama tidak melakukan dosa besar.Riwayat Muslim (233)

Imam Ibn Rejab menyatakan dlm kitabnya bahawa sebahagian ulama’ berkata bahawa sesungguhnya solat menghapus dosa² kecil & dosa² besar, tetapi jumhur ulama’ berkata bahawa solat tidak akan terhapus sekadar dgn menggantikan solat namun perlulah bersama-sama dengan TAUBAT[Lihat: Fath al-Bari; 4/221].

______________________________________________________________________________



Jabir bin Abdillah RA, bahawa Nabi SAW brsabda:

 Maksudnya: “Hari Jumaat mempunyai 12 jam, padanya trdapat 1 waktu yg mana x ada seorang hamba yg meminta sesuatu kpd Allah SWT melainkn Allah SWT akan mmberikan apa yg dimintanya itu kepadanya. Maka carilah waktu trsebut pada akhir waktu selepas asar ”. [Riwayat al-Nasa’ie, (1389)] [Hadith ini dinilai sahih oleh al-Hafiz Ibn Hajar al-Asqalani di dlm Nataij al-Afkar, 2/436]

  Tambahn pula, diriwayatkn Said bin Jubair drpd Ibn Abbas RA telah brkata: Waktu yg dimaksudkn pada hari Jumaat adalah antara solat asar sehingga trbenam matahari. Adapun Said bin Jubair apabila beliau menunaikn solat asar, beliau x akan brcakap dgn sesiapa sehingga terbenamnya matahari. Ini adalah pndapat sebahagian besar salaf & pada pndapat ini mempunyai hadith yg bnyk brbanding pndapat² yg lain. [Lihat: Zad al-Ma’ad, 377/1]

________________________________________________________________________________



Kelebihan Membaca Surah Al Kahfi Hari Jumaat Menurut Hadis

Abu Sa’id al-Khudri radhiyallahu ‘anhu, Rasulullah bersabda,

“Barangsiapa membaca surat Al-Kahfi pada hari Jum’at, maka akan dipancarkan cahaya untuknya di antara dua Jum’at.” (HR. Al-Hakim: 2/368 dan Al-Baihaqi: 3/249.

Ibnu Hajar merumuskan hadits ini dalam Takhrij al-Adzkar, “Hadis hasan.” Beliau menyatakan bahwa hadis ini adalah hadis paling kuat tentang surat Al-Kahfi. Syaikh Al-Albani menshahihkannya dalam Shahih al-Jami’, no. 6470)

 _________________________________________________________________________

JUMAAT - PERBANYAKKAN BERSELAWAT

Maksudnya: “Sesungguhnya Allah dan malaikatNya berselawat (memberi segala penghormatan dan kebaikan) kepada Nabi (Muhammad SAW); wahai orang-orang yang beriman berselawatlah kamu kepadanya serta ucapkanlah salam sejahtera dengan penghormatan yang sepenuhnya.” :- al-Ahzab: 56


Daripada Abu Umamah RA, bahawa Nabi SAW bersabda:

 

Maksudnya: “Perbanyakkanlah berselawat ke atasku pada setiap hari Jumaat. Sesungguhnya selawat yang dibaca oleh umatku akan dibentangkan kepadaku pada setiap hari Jumaat. Barangsiapa yang paling banyak berselawat ke atasku, maka dia akan berada paling hampir denganku (di dalam Syurga).” [Riwayat al-Baihaqi (5995)]


Imam al-Syaukani hadith ini menjadi dalil bahawa setiap selawat yang dibaca oleh hamba-hamba Allah akan dibentang di hadapan Nabi SAW pada setiap hari Jumaat. [Lihat: Tuhfah al-Zakirin, 50]

___________________________________________________________________________________

MALAM MUNAJAT@MASJID T.KEMANG

4 Nov / 18 Rabiulawal - Khamis

#Solat Maghrib

#Solat Hajat

#Bacaan Yasin

#Selawat Nabi SAW

#Solat Isyak

Imam al-Ghazali menyatakan: Tawakal dlm Islam bukanlah suatu sikap eskapisme bagi org-org yg tidak mahu berusaha atau gagal usahanya, tetapi TAWAKKAL ITU TEMPAT KEMBALINYA USAHA. Tawakal bukan menanti nasib sambil berpangku tangan, tetapi berusaha sekuat tenaga & setelah itu baru berserah diri kepada Allah. Allah lah yg nanti akan menentukan hasilnya. (Lihat Ihya’ Ulum al-Din, 2/65)

Amr bin Umayyah r.a. berkata, “Aku bertanya, “Wahai Rasulullah! Apakah aku ikat dahulu unta lalu bertawakkal kpd Allah, atau aku lepaskan begitu saja lalu aku bertawakal?”” Baginda menjawab, “IKATLAH UNTAMU LALU BERTAWAKKALLAH.” (Musnad Asy-Syihab, Qayyidha wa Tawakkal, 1/368)

“Barangsiapa BERTAWAKAL kepada Allah, nescaya Allah mencukupkan (keperluan)nya.” (Surah At-Thalaq, 65:3)

___________________________________________________________________

4 Nov - Rabu

Kuliah Maghrib

Ybhg Ustaz Hj Mohd Yusof

RAHMAT ALLAH

Nabi SAW bersabda :

Maksudnya : “ Amalan salah seorang dari kamu tidak akan menyelamatkannya. Seorang lelaki berkata Walaupun engkau wahai Rasulullah. Nabi SAW  Walaupun aku akan tetapi Allah saluti aku dengan RAHMATNYA.”Riwayat Muslim (5165)

firman Allah SWT :

Maksudnya : “Sesungguhnya orang-orang yg beriman, & orang² yg berhijrah serta berjuang pada jalan Allah (utk menegakkn ugama Islam), mereka itulah orang² yg mengharapkan RAHMAT Allah & (ingatlah), Allah Maha Pengampun, lagi Maha Mengasihani.”

(Surah Al-Baqarah : 218)


________________________________________________________________________________


3 Nov - Selasa

Kuliah Maghrib

Ustaz Muhammad Syahmi

Kitab Riyadus Solihin


DOSA TRHAPUS DGN SOLAT SUNAT

Firman Allah SWT:

al-Nisa’: 31

Maksudnya: “Jika kamu menjauhkan dosa-dosa besar yang dilarang kamu melakukannya, Kami akan ampunkan kesalahan-kesalahan (dosa kecil) kamu.”


Daripada Abu Zar al-Ghiffari dan Mu’az bin Jabal R.anhuma berkata, bahawa Nabi SAW bersabda:

Maksudnya: “Sertakanlah setiap dosa (dosa kecil) yang kamu lakukan dengan kebaikan (amal soleh) yang mana kebaikan itu akan menghapuskan dosa tersebut.” [Riwayat al-Tirmizi (1987)][Imam al-Tirmizi menilai hadith ini sebagai hasan sahih]

___________________________________________________________________________________

2 Nov - 16 Rabiulawal - Isnin

kuliah Maghrib

Ybhg Ust.Muhammad Amirullah

Kitab Adab Al-Mufrad


.. اللَّهُمَّ صَلِّ عَلَى مُحَمَّدٍ وَعَلَى آلِ مُحَمَّدٍ ..

KALAU TAK BERSELAWAT ITU TANDA KITA BAKHIL


Firman ALLAH SWT: “Sesungguhnya ALLAH dan malaikat-NYA sentiasa berselawat (memberi segala penghormatan & kebaikan) kepada Nabi (Muhammad SAW). Wahai orang-orang yg beriman! Berselawatlah kamu ke atasnya serta ucapkanlah salam sejahtera dengan penghormatan yg sepenuhnya.” (Surah al-Ahzab, ayat 56)


Daripada Abu Hurairah RA, bahawa Nabi Muhammad SAW bersabda: “Amat rugilah seseorang itu apabila disebutkan namaku tetapi dia tidak berselawat ke atasku.” (Riwayat Ahmad & al-Tirmizi)


Imam Ibn Kathir: “Selepas menyebut berkaitn hadis daripada Ali & juga hadis daripada Abu Hurairah itu menunjukkan akan dalil wajibnya berselawat ke atas Nabi Muhammad SAW setiap kali mendengar nama baginda SAW. Ini merupakn pandangan sebahagian mazhab daripada ulama seperti al-Tahawi & al-Halimi.” (Lihat: Tuhfah al-Ahwazi, 9/373)