Kuliah Agama 5 Okt - 11 Okt 2020



11 oct /23 safar - ahad

kuliah subuh

Ybhg Ust.Hj.Suhaimi Samad

Tafsir AlQuran

"(Sekiranya kamu tidak ditimpa azab di dunia), maka bagaimana kamu dapat menjaga dan menyelamatkan diri kamu - kalau kamu kufur ingkar - (dari azab) hari yang huru-haranya menyebabkan kanak-kanak menjadi tua beruban?" [Surah al-Muzzammil 17]

"Langit (yang demikian besarnya) akan pecah belah dengan sebab kedahsyatan hari itu. (Ingatlah), janji Allah adalah perkara yang tetap dilakukanNya". [Surah al-Muzzammil 18]

#Rasulullah saw juga bersabda: "Surah Hud telah membuatku beruban, demikian pula surah al-Waqi'ah, 'Amma Yatasaalun (an-Naba'), dan surah Idzas Syamsu Kuwwirat (at-Takwir)." (HR at-Tirmizi).

___________________________________________________________________________________

10 Oct / 22 Safar - Sabtu

Kuliah Subuh

Ybhg Ustaz Hj Mohd Nasir

Kitab Hikam

JANGAN SAMPAI TERASA DOSAMU ITU MEMBUAT ENGKAU BURUK SANGKA TERHADAP KEMURAHAN ALLAH SWT...

"Jangan sampai terasa bagimu besarnya suatu dosa itu, hingga  merintangi engkau dari khusnul-dzan [baik sangka] terhadap Allah Ta'ala, Sesungguhnya barangsiapa yang benar-benar mengenal Rabbnya, pasti  akan menganggap dosanya itu tidak seberapa jika dibandingkan dengan  kemurahan-Nya." 

--Sheikh Ibn Athaillah As Sakandari, Kitab Hikam.

Ibnu Qayyim Al Jauziyah dalam kitabnya yang berjudul Ad-Da' u wa ad- Dawa' (Terapi Penyakit Hati) menuliskan, buruk sangka terhadap Allah termasuk dosa yang besar.Alasannya adalah, orang yang berburuk sangka kepada Allah telah melakukan hal yang berlawanan  dengan kesempurnaan sifat-sifat-Nya yang suci.


__________________________________________________________________________________


9 Oct / 21 Safar  - Jumaat

Kuliah Maghrib

Ybhg Ustaz Muhammad Syafiq

Kitab Aqidatul Awam

SYAITAN MENJADI HIJAB

Firman Allah SWT :

Tidakkah Aku (Allah) telah memerintahkan kamu wahai bani Adam (manusia) supaya kamu tidak menyembah (memperhambakan diri) kepada syaitan, sesungguhnya syaitan itu adalah musuh yang nyata bagi kamu (Surah Yasin, 60)

Sabda baginda Nabi SAW

Maksudnya : Apabila aku turun ke langit dunia, lalu aku melihat di bawahku tiba-tiba aku berada dalam suasana debu, asap dan suara-suara. Aku bertanya “Ini apa wahai Jibril?”. Jibril menjawab “inilah syaitan-syaitan yang mengerumuni penglihatan manusia supaya mereka tidak bertafakkur tentang kekuasaan Allah di langit dan bumi. Kalaulah tidak kerana semua itu pasti mereka akan melihat keajaiban” (Ahmad ibn Hanbal, Musnad Ahmad, juz.2, hlm.353)

___________________________________________________________________________________



Jabir bin Abdillah RA, bahawa Nabi SAW bersabda:

Maksudnya: “Hari Jumaat mmpunyai 12 jam, padanya terdapat satu waktu yg mana tidak ada seorang hamba yg meminta sesuatu kepada Allah SWT melainkan Allah SWT akan mmberikn apa yg dimintanya itu kepadanya. Maka carilah waktu tersebut pada AKHIR WAKTU SELEPAS ASAR ”[Riwayat al-Nasa’ie, (1389)] [Hadith ini dinilai sahih oleh al-Hafiz Ibn Hajar al-Asqalani dalam Nataij al-Afkar, 2/436]

Diriwayatkan Said bin Jubair daripada Ibn Abbas RA telah berkata: Waktu yg dimaksudkn pada hari JUMAAT adalah antara SOLAT ASAR sehingga terbenam matahari.

Adapun Said bin Jubair apabila beliau menunaikan solat asar, beliau tidak akan bercakap dgn sesiapa sehingga terbenamnya matahari.

Ini adalah pndapat sebahagian besar salaf & pada pendapat ini mempunyai hadith yg banyak berbanding pendapat-pendapat yg lain. [Lihat: Zad al-Ma’ad, 377/1]


 __________________________________________________________________________________


9 okt / 21 Safar - Jumaa

Tazkirah Jumaat - 12.30tgh

Ybhg Ustaz Mejar Rudin

Kitab 40 Hadis Keadaan Umat sebelum Kiamat


Abu Hurairah RA berkata Bahawa Nabi SAW bersabda: Maksudnya: “Sesiapa yg mandi pada hari Jumaat (seperti) mandi janabah lalu segera pergi ke masjid, maka seakan-akan berkorban dgn unta, 

sesiapa yg pergi pada masa yg ke2, maka seakan-akan dia berkorban dgn lembu,

dan sesiapa pergi pada masa yg ke3 maka seakan-akan dia brkorban dengan biri-biri jantan yg bertanduk, dan sesiapa yg pergi pada masa yg ke4 seakan-akan dia berkorban dgn seekor ayam,  dan sesiapa yg pergi pada masa ke5, maka seakan-akan dia berkorbn dgn sebiji telur  dan apabila  imam telah keluar (untuk berkhutbah) maka para malaikat turut hadir utk mndengar peringatn (khutbah)”.

 [Riwayat al-Bukhari (881) dan Muslim (850)]

Berminat beli kitab?? 

www.wasap.my/601123673130/nak.info.beli.kitab.40hadis.keadaan.umat.sblm.kiamat



__________________________________________________________________________________


7 okt - Rabu

Kuliah Maghrib

Ybhg Ustaz Hj Mohd Yusof

Kitab 30 Wasiat Imam Syafie

Imam al-Muzani berkata, beliau masuk menemui Imam al-Syafie Rahimahullah ketika sakit yang membawa kematiannya

Imam al-Syafi’e menangis dan mengalunkan sya’ir seperti berikut:

Tatkala kerasnya hatiku dan sempitnya jalan-jalanku

Aku jadikan harapanku untuk ampun-Mu sebagai tangga

Maka besarlah dosaku tapi tatkala aku bandingkannya

Dengan ampun-Mu Tuhanku, adalah ampun-Mu itu lebih besar

Maka sentiasalah Kamu ampunkan dosa

Dan sentiasalah-Mu Pemurah, Pengampun, kurniaan dan kemuliaan

Imam al-Syafie Rahimahullah meninggal dunia di Mesir pada hari Khamis, awal bulan Sya’ban tahun 204 H dalam usia sekitar 54 tahun. (Lihat Siyar A’lam al-Nubala’, 10/76)

__________________________________________________________________________________


6 okt - Selasa
kuliah Maghrib
Ust.Muhammad Syahmi
Kitab Ridhayus Salihin

“Hari (hari Kiamat) yg kamu melihat kegoncangan itu, lalailah semua wanita yg menyusui anaknya dgn meninggalkn anak yg disusuinya itu & gugurlah kandungan segala wanita yg hamil & kamu melihat manusia dlm keadaan mabuk padahal mereka tidak mabuk akan tetapi azab Allah itu sangat keras” (Surah al-Hajj (2)

Imam Jalal al-Din al-Mahalli mnyebutkn dlm tafsirnya: (Pada hari kalian melihat kegoncangan itu lalailah) disbabkannya (semua wanita yg menyusui anaknya) yg sebenarnya (dari anak yg disusukannya) ia mlupakannya (& gugurlah dari semua wanita yg sedang mengandung) yakni sedang hamil (kndungannya & kamu lihat manusia dlm keadaan mabuk) disebabkn trcekam perasaan takut yg amat hebat (padahal sbenarnya mereka tidak mabuk) disebabkn minuman keras (akan tetapi azab Allah itu sangat keras) maka mereka takut kepada azab itu (Lihat Tafsir al-Jalalain, hlm. 433)

___________________________________________________________________________________



5 okt - Isnin

kuliah Maghrib

Ybhg Ust.Muhammad Amirullah

(Kitab Al Adab Al Mufrad)

Syahr bin Hausyab, katanya :-Maksudnya: Aku pernah brtanya kepada Ummu Salamah: “Wahai Ummul Mukminin! Apakah doa Rasulullah SAW yg paling bnyk apabila Baginda SAW disisi engkau?" Beliau menjawab “Doa Baginda SAW yg paling bnyk adalah:.                                                            (يَا مُقَلِّبَ الْقُلُوبِ ثَبِّتْ قَلْبِي عَلَى دِينِكَ) “Wahai Tuhan yg mmbolak balikkn hati, tetapkanlah hatiku diatas agamaMu” Ummu Salamah berkata "Aku pernah brkata kpd Rasulullah SAW Wahai Rasulullah! Betapa sering engkau berdoa                      “يَا مُقَلِّبَ الْقُلُوبِ ثَبِّتْ قَلْبِي عَلَى دِينِكَ”Lalu Baginda SAW menjawab "Wahai Ummu Salamah! Sesungguhnya tidak ada seorang anak Adam pun melainkn hatinya berada di dalam genggamn kekuasaan Allah.Barangsiapa yg Allah kehendaki, maka Dia akan mluruskannya & barangsiapa yg Allah kehendaki maka Dia akan mmbelokkannya."

Riwayat Imam Ahmad (26618) & al-Tirmizi (3522)