Kuliah Agama 12 Oktober - 18 Oktober 2020

 



18 okt - ahad

kuliah Subuh

Ybhg Ustaz Mat Zaki

Kitab Ehwal Kematian Dan Urusan akhirat


Diriwayatkan oleh Abu Sa’id RA, bahawa Rasulullah SAW bersabda:


Maksudnya: adapun penduduk neraka yang sememangnya mereka penghuninya, maka mereka tidak akan mati di dalamnya dan tidak juga hidup (beristirehat daripadai siksa neraka). Tetapi ada manusia yang akan diazab dengan api kerana dosa-dosa mereka atau kesalahan mereka, mereka akan dibunuh sehingga mereka bagaikan menjadi arang, hingga diizinkan kepada mereka syafaat. Kemudian (arang-arang) itu dibawa secara lambakan dan dilemparkan di sungai-sungai syurga, lalu dikatakan “wahai Ahli syurga, curahkan air kepadanya dan ia akan menjadi benih yang dihanyutkan arus”


Imam al-Nawawi menukilkan pandangan ulama’ yang menerangkan maksud penduduk neraka yang sememangnya penghuni neraka, ialah golongan kuffar yang tidak akan keluar selamanya daripada neraka. Lihat Fatwa al-Nawawi:104

____________________________________________________________________________


17 Oct - Sabtu

kuliah Subuh

Ybhg Ust.Mejar Zulkeple                                                                                                   (Kitab Hadis 40)


Ayat yg Membuat Nabi Menangis

Dari Ibnu Mas’ud radhiyallahu ‘anhu, ia berkata,

“Nabi shallallahu ‘alaihi wa sallam berkata kepadaku,

“Bacalah Al Qur’an untukku.”Maka aku menjawab, “Wahai Rasulullah, bagaimana aku membacakan Al Qur’an untukmu, bukankah Al Qur’an diturunkan kepadamu?”

Nabi SAW bersabda, “Aku suka mendengarnya dari selainku.”Lalu aku membacakan untuknya surat An Nisaa’ hingga sampai pada ayat (yang artinya), “Maka bagaimanakah (halnya orang kafir nanti), apabila Kami mndatangkn seseorang saksi (rasul) dari tiap-tiap umat dan Kami mendatangkan kamu (Muhammad) sebagai saksi atas mereka itu (sebagai umatmu)” (QS. An Nisa’: 41).

Beliau berkata, “Cukup.”Maka aku menoleh kepada beliau, ternyata ke2 mata beliau dlm keadaan bercucur air mata.” (HR. B

_________________________________________________________________________________


Intisari Kuliah magrib

Ustaz Halmy Runa

16 oct 2020


Dalam sebuah hadis yang diriwayatkan daripada Abu Hurairah R.A, bahawa Rasulullah SAW telah bersabda:

إِذَا مَاتَ الإِنْسَانُ انْقَطَعَ عَنْهُ عَمَلُهُ إِلاَّ مِنْ ثَلاَثَةٍ إِلاَّ مِنْ صَدَقَةٍ جَارِيَةٍ أَوْ عِلْمٍ يُنْتَفَعُ بِهِ أَوْ وَلَدٍ صَالِحٍ يَدْعُو لَهُ ‏

Maksudnya: “Apabila mati seorang manusia, terputuslah daripadanya amalannya kecuali tiga perkara: Sedekah jariah atau ilmu yang dimanfaatkan dengannya atau anak yang soleh yang mendoakan baginya." 

Riwayat Muslim (1631), al-Nasa’i (3651), al-Tirmizi (1376) dan Abu Daud (2880)

Imam Nawawi dalam menjelaskan hadith ini menyebut: Ulama berkata, makna hadith ini adalah bahawa amalan si mati akan terputus dengan sebab kematiannya dan terputus juga pembaharuan pahala baginya kecuali dengan tiga amalan ini. Ini kerana ia menjadi penyebabnya. Anak yang soleh daripada usahanya. Manakala ilmu yang ditinggalkannya adalah dengan sebab pengajaran atau karangannya. Begitu juga sedekah jariyah iaitu wakaf.

Dalam hadith ini juga terdapat galakan supaya berkahwin untuk mendapat anak yang soleh. Pada hadis ini juga menunjukkan sahnya asal wakaf dan besar pahalanya. Di samping itu, diterangkan kelebihan ilmu serta galakan untuk memperbanyakkannnya. Begitu juga menggalakkan untuk mewariskan ilmu dengan cara pengajaran dan karya serta penerangan. (Lihat al-Minhaj fi Syarh Sahih Muslim ibn al-Hajjaj, 11/85)


_______________________________________________________________________________



#JOM.KE.MASJID

“Sesiapa yg pergi & balik dari masjid, maka Allah akan menyediakn baginya tempat di syurga setiap kali dia pergi & balik.” Riwayat Muslim (1556)

Sesiapa yg bersuci di rumahnya kmudian berjalan menuju ke salah satu dari rumah-rumah Allah (masjid) untuk menunaikn solat yg telah difardukn oleh Allah, maka kedua-dua langkahan kakinya itu salah satunya mnghapuskn dosa & yg lain mngangkat darjat.” Riwayat Muslim (1553)

 “Sesungguhnya aku bertekad supaya solat didirikn kemudian aku akan pergi kpd setiap rumah seseorang yg tidak hadir solat berjemaah lalu akan aku perintahkn agar dibakar rumah mereka.” Riwayat Al-Bukhari (2420)

Siapa yg mendengar azan akan tetapi tidak menyahutnya (pergi solat di masjid) tanpa uzur maka tiada solat baginya.” Riwayat Ibn Abi Syaibah (3486) di dalam Al-Musannaf

________________________________________________________________________________


Kelebihan Membaca Surah Al Kahfi Hari Jumaat Menurut Hadis

Abu Sa’id al-Khudri radhiyallahu ‘anhu, Rasulullah bersabda,

“Barangsiapa membaca surat Al-Kahfi pada hari Jum’at, maka akan dipancarkan cahaya untuknya di antara dua Jum’at.” (HR. Al-Hakim: 2/368 dan Al-Baihaqi: 3/249.

Ibnu Hajar merumuskan hadits ini dalam Takhrij al-Adzkar, “Hadis hasan.” Beliau menyatakan bahwa hadis ini adalah hadis paling kuat tentang surat Al-Kahfi. Syaikh Al-Albani menshahihkannya dalam Shahih al-Jami’, no. 6470)

___________________________________________________________________________



14 Okt Rabu

Kuliah Maghrib

Ybhg Ustaz Shamsul Bahari

Tajwid Dan Talaqi AlQuran


DOA SEBELUM MEMBACA AL-QURAN

ALLOHUMMA NAWWIR BIKITABIKA BASHORII

ya Alloh terangilah pengelihatanku dengan/sebab kitabMu


WA ATHLIQ BIHI LISAANII

dan ucapkannlah lisanku dengan/sebab kitabMu

WASYRO_H BIHI SHODRII

dan lapangkanlah dada dengan/sebab kitabMu


WASTA'MIL BIHI JASADII

dan gerakkanlah jasadku dengan/sebab kitabMu


BI_HAULIKA WAQUWWATIKA

dengan daya dan kekuatanMu


FAINNAHUU LAA_HAULA WALAA QUWWATA ILLAA BIKA

maka sesungguhnya tidak ada daya dan 

kekuatan kecuali sebab daya/kekuatanMu


YA ARHAMAR RAHIMIN

(wahai Tuhan Yang Maha Penyayang)

lihat kitab حق التلاوة / HAQQU ATTILAAWAH 

karya Husainy Syeikh ‘Utsman hal.169

________________________________________________________________________________


( Kelas ini ditangguhkan kerana UStaz ada keuzuran)

13 okt - Selasa

Kuliah Maghrib

Ybhg Ust.Muhammad AKhushairi Hamthan

Mudir Madrasah Az-Zein Lissuluk Ilallah

Kitab Nilai Masa Disisi Ulamak

 Surah AlMunafiquun. Ayat 011.

Dan (ingatlah), Allah tidak sekali-kali akan melambatkan KEMATIAN seseorang (atau sesuatu yang bernyawa) apabila sampai ajalnya dan Allah Amat Mendalam PengetahuanNya mengenai segala yang kamu kerjakan

Imam al-Khatib al-Baghdadi ada menukilkan satu kata-kata yang pernah diucapkan oleh Abu Abdullah Ahmad bin Ayyub: 

Maksudnya: “Peliharalah keutamaan ruku’mu pada waktu lapang, disebabkan KEMATIAN boleh datang kepada kamu secara tiba-tiba, betapa ramai orang yang sihat dan tidak sakit, dirinya boleh pergi dalam keadaan yang sihat secara tiba-tiba.” [Lihat: Iqtidha’ al-‘Ilm al-‘Amal, 106]

_____________________________________________________________________________



12 oct / 24 safar - Isnin
Kuliah Maghrib
Ybhg Ust Muhammad Syafiq
Kitab Aqidatul Awam

KATA2 HIKMAH

“Hai orang yg tertipu dengan lama sehatnya ! tidakkah engkau melihat sekali-kali orang mati, dengan tidak sakit ? 

hai orang yg tertipu dengan lamanya kesenangan ! Apakah tidak engkau melihat sekali-kali yang diambil, dengan tidak persediaan ? 

bahwa engkau, kalau engkau pikirkan tentang panjangnya umur engkau, niscaya engkau lupa apa yang telah terdahulu dari kelezatan engkau. 

Adakah dengan sehat engkau terperdaya atau dengan lamanya sehat wal-afiat itu engkau bersuka-cita ? 

atau engkau merasa aman pada mati ? atau engkau berani kepada malikul-maut (malaikat kematian) ? 

bahwa malaikat kematian itu apabila ia datang, niscaya tidak dapat melarangnya dari engkau, oleh kekayaan harta engkau dan tidak oleh banyaknya berkumpul kaum keluarga engkau.