Sudut Pengetahuan Agama....

 

_____________________________________________________________________________________



Kelebihan Membaca Surah Al Kahfi Hari Jumaat Menurut Hadis


Abu Sa’id al-Khudri radhiyallahu ‘anhu, Rasulullah bersabda,


“Barangsiapa membaca surat Al-Kahfi pada hari Jum’at, maka akan dipancarkan cahaya untuknya di antara dua Jum’at.” (HR. Al-Hakim: 2/368 dan Al-Baihaqi: 3/249.


Ibnu Hajar merumuskan hadits ini dalam Takhrij al-Adzkar, “Hadis hasan.” Beliau menyatakan bahwa hadis ini adalah hadis paling kuat tentang surat Al-Kahfi. Syaikh Al-Albani menshahihkannya dalam Shahih al-Jami’, no. 6470)


👇👇👇👇👇👇👇👇       

WhatsApp group Kuliah & Xtvt Masjid: https://chat.whatsapp.com/Cq4ITHBWBz42WBxD3Aekn6


__________________________________________________________________________________


Abu Hurairah RA berkata Bahawa Nabi SAW bersabda:


Maksudnya: “Sesiapa yg mandi pada hari Jumaat (seperti) mandi janabah lalu segera pergi ke masjid, maka seakan-akan berkorban dgn unta, 


sesiapa yg pergi pada masa yg ke2, maka seakan-akan dia berkorban dgn lembu,


dan sesiapa pergi pada masa yg ke3 maka seakan-akan dia brkorban dengan biri-biri jantan yg bertanduk,


dan sesiapa yg pergi pada masa yg ke4 seakan-akan dia berkorban dgn seekor ayam, 


dan sesiapa yg pergi pada masa ke5, maka seakan-akan dia berkorbn dgn sebiji telur 


dan apabila imam telah keluar (untuk berkhutbah) maka para malaikat turut hadir utk mndengar peringatn (khutbah)”.


 [Riwayat al-Bukhari (881) dan Muslim (850)]



👇👇👇👇👇👇👇👇       

WhatsApp group Kuliah & Xtvt Masjid: https://chat.whatsapp.com/Cq4ITHBWBz42WBxD3Aekn6

___________________________________________________________________________________



Jabir bin Abdillah RA, bahawa Nabi SAW bersabda:

Maksudnya: “Hari Jumaat mmpunyai 12 jam, padanya terdapat satu waktu yg mana tidak ada seorang hamba yg meminta sesuatu kepada Allah SWT melainkan Allah SWT akan mmberikn apa yg dimintanya itu kepadanya. Maka carilah waktu tersebut pada akhir waktu selepas asar ”[Riwayat al-Nasa’ie, (1389)] [Hadith ini dinilai sahih oleh al-Hafiz Ibn Hajar al-Asqalani dalam Nataij al-Afkar, 2/436]

Diriwayatkan Said bin Jubair daripada Ibn Abbas RA telah berkata: Waktu yg dimaksudkn pada hari Jumaat adalah antara solat asar sehingga terbenam matahari.

Adapun Said bin Jubair apabila beliau menunaikan solat asar, beliau tidak akan bercakap dgn sesiapa sehingga terbenamnya matahari.

Ini adalah pndapat sebahagian besar salaf & pada pendapat ini mempunyai hadith yg banyak berbanding pendapat-pendapat yg lain. [Lihat: Zad al-Ma’ad, 377/1]


___________________________________________________________________________________


Allah SWT telah menyebut di dalam al-Quran tentang kedudukan penghuni neraka yang tidak mengerjakan solat. Firman Allah SWT:

Maksudnya: (Setelah melihat orang-orang yang bersalah itu, mereka berkata): "Apakah yang menyebabkan kamu masuk ke dalam (neraka) Saqar? 

Orang-orang yang bersalah itu menjawab: 

"Kami tidak termasuk dalam kumpulan orang-orang yang mengerjakan sembahyang; 

Dan kami tidak pernah memberi makan orang-orang miskin; 

Dan kami dahulu selalu mengambil bahagian memperkatakan perkara yang salah, bersama-sama orang-orang yang memperkatakannya; 

Dan kami sentiasa mendustakan hari pembalasan, sehinggalah kami didatangi oleh perkara yang tetap diyakini. 

Maka tidak akan berguna kepada mereka sebarang syafaat pertolongan (kalaulah ditakdirkan ada) sesiapa yang boleh memberikan syafaat itu. (Surah al-Mudassir: 42-48).


__________________________________________________________________________________

Firman Allah SWT:  

Maksudnya: Dan (sungguh ngeri) sekiranya engkau melihat ketika orang-orang yang zalim itu dalam penderitaan “sakaratul-maut” (ketika hendak putus nyawa), sedang malaikat-malaikat pula menghulurkan tangan mereka (memukul dan menyeksa orang-orang itu) sambil berkata (dengan menengking dan mengejek): Keluarkanlah nyawa kamu (dari tubuh kamu sendiri), pada hari ini kamu dibalas dengan azab seksa yang menghina (kamu) sehina-hinanya, disebabkan apa yang telah kamu katakan terhadap Allah dengan tidak benar, dan kamu pula (menolak dengan) sombong takbur akan ayat-ayat keterangan-Nya. 

(Surah al-An’am: 93)