Amalan dilakukan secara berterusan walaupun jumlahnya sedikit.

 

Pengajaran:

1.  Amalan yang paling dicintai Allah SWT terhadap hambanya adalah yang dilakukan secara berterusan walaupun jumlahnya sedikit.

2.  Menurut Ibnu Rajab: ”Balasan daripada amalan kebaikan adalah amalan kebaikan selanjutnya. Barangsiapa melaksanakan kebaikan lalu melanjutkan dengan kebaikan lainnya, maka itu adalah tanda diterimanya amalan yang pertama. Begitu pula barangsiapa yang melaksanakan kebaikan, namun  dilanjutkan dengan amalan keburukan, maka itu adalah tanda tertolaknya atau tidak diterimanya amalan kebaikan yang telah dilakukan.” (Latho-if Al Ma’arif, hal. 394)

3.  ’Al-Qomah pernah bertanya pada Ummul Mukminin ’Aisyah; ”Wahai Ummul Mukminin, bagaimanakah Rasulullah ﷺ beramal? Apakah Baginda mengkhususkan hari-hari tertentu untuk beramal?” ’Aisyah menjawab:

لاَ. كَانَ عَمَلُهُ دِيمَةً وَأَيُّكُمْ يَسْتَطِيعُ مَا كَانَ رَسُولُ اللَّهِ -صلى الله عليه وسلم- يَسْتَطِيعُ

”Tidak. Amalan beliau adalah amalan yang berterusan (rutin). Siapa saja di antara kalian pasti mampu melakukan yang Baginda lakukan.”(HR. Muslim no. 783)

4.  Imam Nawawi mengatakan; ”Ketahuilah bahawa amalan yang sedikit namun berterusan dilakukan, itu lebih baik dari amalan yang banyak namun cuma sesekali saja dilakukan. Amalan sedikit yang rutin dilakukan akan memudahkan amalan ketaatan, zikir, pendekatan diri pada Allah, niat dan keikhlasan dalam beramal, juga akan membuat amalan tersebut diterima Allah. Amalan sedikit yang rutin dilakukan akan memberikan ganjaran yang besar dan berlipat dibandingkan dengan amalan yang banyak namun sesekali saja dilakukan.”(Syarh An Nawawi ‘ala Muslim, 3/133)

5.  Amalan yang sedikit tetapi berterusan akan mencegah masuknya virus ”futur” (penat atau jemu untuk beramal). Rasulullah ﷺ bersabda: 

وَلِكُلِّ عَمِلٍ شِرَّةٌ  وَلِكُلِّ شِرَّةٍ فَتْرَةٌ  فَمَنْ يَكُنْ فَتْرَتُهُ إِلَى السُّنَّةِ  فَقَدِ اهْتَدَى  وَمَنْ يَكُ إِلَى غَيْرِ ذَلِكَ  فَقَدْ ضَلَّ

”Setiap amal itu pasti ada masa semangatnya. Dan setiap masa semangat itu pasti ada masa futur (malasnya). Barangsiapa yang kemalasannya masih dalam sunnah (petunjuk) Nabi ﷺ, maka dia berada dalam petunjuk. Namun barangsiapa yang keluar daripada petunjuk tersebut, sungguh dia telah menyimpang.”(HR. Thobroni dalam Al Mu’jam Al Kabir, Status: Sahih)

6.  Hasan Al Basri mengatakan; ”Sesungguhnya bangunan di syurga dibangun oleh para Malaikat disebabkan amalan zikir yang terus dilakukan. Apabila seorang hamba mengalami rasa jemu untuk berzikir, maka malaikat pun akan berhenti daripada pekerjaannya tadi. Lantas malaikat pun mengatakan, ”Apa yang terjadi padamu, wahai fulan?” Sebab malaikat boleh menghentikan pekerjaan mereka kerana orang yang berzikir tadi mengalami 'kefuturan' (kemalasan) dalam beramal.”


#stopcovid19 

#kitajagakita 

#1h1hdrajmainsafar 

#shabas76